Met trots kondigen wij aan dat Project 2.0 / Gallery dit jaar een solotentoonstelling presenteert met Sebastiaan Knot
Wat definieert een 'Bauhaus-foto'? In The Spirit of the Bauhaus (Thames & Hudson, 2018) schrijft curator Louise Curtis dat in de vroege tot midden jaren twintig camera's werden gebruikt "om voorheen onvoorstelbare schalen en vormen van werkelijkheid bloot te leggen." Een van de bekendste pioniers van deze benadering was László Moholy-Nagy (1895-1946), geïnteresseerd in abstractie, ruimte en de mogelijkheden van de lens. "Hij drong vooral aan op het vermogen ervan om het menselijk gezichtsvermogen uit te breiden tot buiten de standaard waarnemingsgewoonten", zegt Curtis.
Deze zelfde ideeën liggen ten grondslag aan het werk van de Rotterdamse Sebastiaan Knot (1970), wiens illusoire geometrieën worden gecreëerd zonder enige digitale manipulatie. Uit de oranje, paarse en roze wanden springen scherp opgevouwen vellen karton tevoorschijn die scherpe lijnen van licht en schaduw werpen. Elders staat een rode rechthoek hoog tegen een diepblauwe achtergrond. De resultaten zijn zeer bevredigend en trekken het oog naar abstracte werelden.
Bron: Aesthetica Magazine
Openingstijden:
Vrijdag 22 September 11.00 – 21.00
Zaterdag 23 September 11.00 – 19.00
Zondag 24 September 11.00 – 19.00
Locatie:
Westergas Amsterdam
Klönneplein 1