Het werk van Laurien Renckens kenmerkt zich door strakke, vaak schuine lijnen en effen kleurvlakken. In lichte en pastelkleuren effectief gecombineerd met fluorescerende kleuren.
Hierdoor vragen de abstracte doeken en panelen direct, op onbewust niveau, je aandacht. Als esthetische, visuele sirenes.
Voor Laurien Renckens zijn de afgelopen
jaren een ware reis geweest. Haar vorige serie, Telesma, verbeeldde haar
ervaring in het maken van geluksamuletjes van recyclebaar materiaal,
geïnspireerd door haar reizen door Kenia. Van de kleuren tot de ontembare geest
van de Keniaanse bevolking: Laurien creëerde een serie van 99 unieke kleine
werken op hergebruikt Nespresso-karton, beschilderd en gevouwen tot kleurrijke
talismannen.
Voor haar nieuwste serie, Bird of
Paradise, keert Laurien terug naar het schilderen op doek, maar brengt ze
veel van wat ze heeft geleerd tijdens haar ervaringen in Kenia en in de Telesma-serie
mee naar het canvas. Laurien begon vanzelf meer figuren te ontwikkelen, maar
realiseerde zich dat deze nieuwe “vreemde vogels” groot moesten worden. Door ze
eerst uit papier te maken en vervolgens op doek te schilderen, heeft Laurien
een manier gevonden om alles wat ze de afgelopen jaren heeft geleerd terug te
brengen naar haar oorspronkelijke liefde: schilderen.
Laurien begon haar nieuwe figuren te zien
als “vreemde vogels”, een soort eerbetoon aan de buitenbeentjes en zonderlingen
die het leven zoveel interessanter maken. Zo geeft ze uitdrukking aan de
uniciteit van mensen en de “kleur” die zij in de wereld brengen.
Deze nieuwe serie Birds of Paradise
onderzoekt hoe datgene wat we uit de wereld om ons heen opnemen, kan worden
omgevormd tot een aanwezigheid die energie uitstraalt.
Geïnspireerd door nieuwe wetenschappelijke
ontdekkingen dat paradijsvogels geheime kleursignalen uitzenden – waarbij zij
onzichtbare golflengtes zoals ultraviolet absorberen en deze opnieuw uitzenden
als zichtbaar licht – wordt elk kunstwerk in deze serie een aanwezigheid die
zijn eigen energie uitstraalt.
Deze schilderijen verbeelden niet alleen de
paradijsvogel, ze worden het; lichtgevende wezens die subtiele energie
uitstralen. Net als de vogels nemen de werken op wat zichtbaar of onzichtbaar
is en transformeren dit tot iets nieuws.
We leven in een wereld die bol staat van urgentie: er zijn talloze crises, van klimaat tot wonen tot vluchtelingen. Door internet zijn we voortdurend op de hoogte van alles, wat we in felle kleuren op ons afgevuurd krijgen. Het is soms moeilijk om daarmee om te gaan: alles is urgent, alles is belangrijk. Op dat gevoel speelt Renckens feilloos in met haar werk. De vraag die zij onderzoekt is: welke kleuren en welke combinaties roepen die urgentie op? Ze begint met een kleur of vorm en onderzoekt vervolgens wat het werk nodig heeft. Het is een subtiel spel van toevoegen en weglaten, van hoe kleuren en lijnen op elkaar werken. Met haar werk claimt Renckens gedecideerd het begrip urgentie terug voor zichzelf. Ze ontdoet de urgentie van de beklemming en buigt het om in een positieve kracht, tot drijfveer of zelfs intentie: wat kan ik bijdragen? Renckens beantwoordt die vraag volmondig met: schilderen. Het typeert de werklust van de autodidact, die zich al vrij snel na haar studie logopedie volledig richtte op de schilderkunst.
Haar abstracte werken bestaan uit lijnen die zich niet willen houden aan het kader waar ze binnen worden gehouden, uit kleuren die vloeken dat ze met elkaar op hetzelfde paneel zijn gezet en uit ongemak maar met elkaar gaan dansen, uit tape dat ooit hielp bij het trekken van de lijnen en een nieuwe functie heeft gekregen: het geeft het werk iets spontaans, het speelt met verwachtingen. Dat is bewust, want doordat je even twijfelt of het werk wel af is, ontstaat er een ruimte waarin je met verse ogen naar het werk kijkt. Hoewel urgentie kan voelen als een zwaar thema, is het werk van Renckens positief en aanlokkelijk, met heldere kleuren en strakke lijnen. Met zo min mogelijk creëert ze een sterk beeld en trekt ze de kijker naar zich toe, om hen vervolgens om de oren te slaan met die ene vraag: wat is urgent voor jou?
99 Telesma’s
Na haar reis door Kenia in januari 2023 heeft Renckens een nieuwe serie van 99 kunstwerken op papier gemaakt. Het is een onderzoek naar kleur en vorm, opgebouwd met spuitverf en acryl, geïnspireerd door de attitude van de Kenianen. Renckens onderzoekt welke kleuren elkaar versterken en vertaalt deze naar een vorm die kracht en authenticiteit uitstraalt; Telesma’s, geluksbrengers.
Begin 2024 wordt een bijzonder
vormgegeven boek met een overzicht van deze Telesma-serie gepubliceerd
door 99
Uitgevers/Publishers, in samenwerking met Project 2.0 / Gallery. Hierin zijn
alle 99 werken en hun ontstaan opgenomen. Bij aankoop van een Telesma-kunstwerk krijgt u de
publicatie cadeau.